Työdynamo Dynamo Academy
Työnohjaajakoulutus 2021-2023
Modulit ja sisältö
I ORIENTAATIO (lähipäivät 16 h)
Koulutuksen sisältö ja tavoitteet
Koulutuksen rakenne ja käytännöt
Eri työskentelymuodot ja työskentelyalustat
Kouluttajien esittely (videotervehdykset niiltä, jotka eivät pääse paikalle)
Dynamon ja Dynamo Academyn esittely
Osallistujien esittely
Ryhmäytyminen
HEKSUt (henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelmat)
Oppimispäiväkirja (Instagram, Linkedin ja Facebook) ja lopputyö
Orientaatiota työnohjaukseen: mitä työnohjaus on ja mitä se ei ole? Työnohjauksen erot terapiaan, konsultaatioon, coachingiin jne. Erilaisia määritelmiä työnohjauksesta. Erilaisia viitekehyksiä ja taustateorioita työnohjauksen kentässä.
II IHMINEN JA IHMISYYS ELÄMÄSSÄ JA TYÖELÄMÄSSÄ (lähipäivät 32 h)
Elämänkaaripsykologinen näkökulma
Käsitteet identiteetti ja ihmiskuva
Ihmisen toiminta ryhmissä, ryhmäilmiöt ja ryhmäprosessi
Erillisyys ja sietäminen
Resilienssi (oma ja asiakkaiden)
Motiivit (omat ja asiakkaiden)
Roolit (omat ja asiakkaiden)
Hankalat tilanteet ja kriisit ryhmissä
Big Five -luonteenpiirteet - persoonallisuus
Itsetuntemuksen merkitys, identiteetti, minä työnohjaajana
III SOSIOPEDAGOGINEN (SOSIAALIPEDAGOGINEN) ORIENTAATIO JA MITÄ SE ON TYÖNOHJAUKSESSA. SOSIAALINEN KONSTRUKTIVISMI JA SOSIODYNAAMINEN OHJAUSTEORIA
(lähipäivät 36 h)
Keskeiset käsitteet ja periaatteet: yhteisö, kasvatus, jatkuva oppiminen, innostaminen, itseapuun auttaminen
Miten periaatteet istuvat työnohjaukseen ja omaan ihmiskäsitykseen, arvoihin?
Työnohjaajan rooliin kuuluvat vastuut, lait ja velvoitteet
Työnohjaajan käyttöteoria
Merkitysten muodostuminen vuorovaikutuksessa
Kokemukset ja merkityksenanto yksilön toiminnan ohjaajana
Sosiodynaaminen ohjauskäsitys ja ohjausprosessi
Toimijuuden edistäminen
Sosiaalinen konstruktivismi ja oppiminen työnohjauksen näkökulmasta
Dialogisuus ohjaustyössä
IV VALMENTAVA TYÖOTE (lähipäivät 36h)
Mitä on valmentava työote, mitä se ei ole? Käsitteen määrittelyä.
Coaching/ryhmäcoaching-teoriat
Kysymysten asettelu
Aktiivinen kuuntelu
Puheeksiottaminen, rohkeus
Esimerkkimalleja coaching-prosesseista
Miten valmentavaa työotetta voidaan soveltaa työnohjauksessa? Esimerkkejä.
Kasvuprosessin näkeminen
Asiakkaan oma vastuu vs. Työnohjaajan vastuu
Kolmikanta työnohjausta aloitettaessa
V ESIMIESTYÖ, JOHTAJUUS JA TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄ (lähipäivät 36h)
Valta, vastuu, valinnanvapaus
Esimiehen osallistuminen prosessiin tai työnohjausprosessiin
Valmentava esimiestyö
Johtamisen ydintaidot
Erilaiset johtamismallit
Esimies- ja alaistaidot
Tulevaisuuden haasteet: digitalisaation lisääntyminen, monikulttuuriset työyhteisöt, milleniaalit työelämässä, epätyypillisten työsuhteiden yleistyminen, erilaiset toimintaympäristöt ja -kulttuurit sekä niiden huomioiminen
VI VAIKUTTAVUUS (lähipäivät 28h)
Tavoitteiden asettaminen ja systemaattinen arviointi
Mittaaminen ja esimerkkejä erilaisista mittareista
Narratiivisuus – subjektiivisen kokemuksen merkitys
Palautteen antaminen ja sen pyytäminen
Työnohjausprosessin vaiheet
Poikkeustilanteet ja niiden hallinta
VII KOKONAISVALTAINEN TYÖHYVINVOINTI (lähipäivät 36h)
Työhyvinvointi"järjestelmä” ja työnohjaajan asemoituminen siihen
Työterveyshuollon ja työsuojelun tehtävät yksilön ja työhteisön tukemisessa
Ennaltaehkäisevät, tukevat, korjaavat ja ylläpitävät toimenpiteet “järjestelmässä”
Käyttäjä/tilaaja-asiakkaan vastuu
Mihin tilanteisiin työnohjaus sopii, mihin ei? Mitä työnohjauksen sijasta?
Työnohjaajan oma työhyvinvointi ja keinot siitä huolehtimiseen
Mielenterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet ja ilmiöt
VIII YRITTÄJÄNÄ YHTEISÖSSÄ
(lähipäivät 16 h, syventävät opinnot)
Brändääminen
Verkostoituminen – mihin haluat profiloitua?
Oman osaamisen tunnistaminen, kehittäminen ja markkinoiminen
Osa- vai kokoaikainen yrittäjyys?
Yrittäjän talous: yritysmuoto, kirjanpito, suunnitelmallisuus, starttiraha, vakuutukset, terveydenhuolto ym.
Miten ja missä myydä omaa osaamista?
IX LOPPUSEMINAARI (lähipäivät 16 h)
· Lopputöiden esittäminen muulle ryhmälle